CITO z Wrocławia zajmuje się zagadnieniem klimatyzacji samochodowej. Prowadzimy serwis obejmujący
naprawę i napełnianie układów. Sprawdź nasz cennik.

Obsługa okresowa układu klimatyzacji obejmuje:

  • Coroczną kontrolę.
  • Wymianę oleju co 12 miesięcy lub po 500 godz. użytkowania układu.
  • Oczyszczenie czynnika R134a co 12 miesięcy lub po 500 godz. użytkowania.
  • Dezynfekcję i odgrzybianie nawiewów.
  • Wymianę osuszacza co 1000 godz. lub 24 miesiące.

Obsługa klimatyzacji CITO

Przegląd układu klimatyzacji powinien odbyć się dwa razy w roku, wiosną i jesienią. Coroczna kontrola w profesjonalnym, dobrze wyposażonym warsztacie to absolutne minimum. Profesjonalne urządzenie sprawdza szczelność klimatyzacji, odsysa czynnik roboczy, regeneruje go a w razie potrzeby wprowadza świeży czynnik i olej.

Profesjonalny przegląd rozpoczyna się kontrolą wydajności układu przy pomocy termometru przedstawianego do nawiewów systemu wentylacji. Klimatyzacja nastawiona jest wówczas na maksymalne chłodzenie.

Kontrola szczelności odbywa się pod najczęściej przy pomocy specjalnego preparatu. Jego wycieki widoczne są w obecności specjalnej lampy, emitującej promienie ultrafioletowe. Pojawienie się nieszczelności pociąga za sobą konieczność naprawy wadliwych miejsc. Często są to przewody i złącza, które można bez problemu dorobić. Szczelny układ jest napełniany (albo dopełniany) czynnikiem roboczym oraz specjalnym olejem do smarowania sprężarki.

Kontrolowany jest napęd sprężarki. Większość sprężarek napędzana jest elastycznymi paskami (najczęściej wieloklinowymi). Przegląd obejmuje ocenę stanu paska i odpowiednie naciągnięcie, a także ewentualną jego wymianę.

Kolejny etap to sprawdzenie ogólnego stanu całego układu wentylacyjnego, usunięcie zanieczyszczeń (także czyszczenie skraplacza na zewnątrz z błota i owadów), wymiana filtrów, odkażenie przewodów wentylacyjnych, a w razie konieczności również wymiana osuszacza (zalecana co 2 lata). Należy podkreślić tutaj znaczenie filtrów – zbyt mocne zanieczyszczenie filtra przeciwpyłowego może prowadzić do uszkodzenia układu sterującego, którego naprawa – zwłaszcza w układach z elektroniką – bywa dość kosztowna.

Na koniec sprawdzona powinna być również sprawność wentylatora chłodnicy. W wielu układach klimatyzacyjnych wentylator wykorzystywany jest dla potrzeb klimatyzacji. Gdy jest niesprawny, powoduje automatyczne wyłączanie się sprężarki.